ဇိုဆီေမာ့ (Zosimos
)
Zosimos ၏လက္တင္အမည္မွာ အဂၢိရိတ္ဆရာZosimusျဖစ္သည္။သူသည္ ေအဒီ သံုးရာစုႏွင့္ေလးရာစုေခတ္မွ
ဂရိအဂၢိရိတ္ဆရာတစ္
ေယာက္ျဖစ္ၿပီး လ်ိဳဝွတ္ဆန္းၾကယ္ေသာ ဂမ႓ီရဆရာတစ္ဦးလည္း ျဖစ္သည္။သူကို အီဂ်စ္ေတာင္ပိုင္း ၊Panopolisတြင္ ေမြးဖာြးခဲ့သည္။
သူသည္အဂၢိတ္ဆိုင္ရာ စာမ်ားကိုေရးခဲ့သည္။ယင္းကို သူက ဂရိဘာသာကိုအသံုးျပဳၿပီး"Cheirokmeta," ဟု ေခၚခဲ့သည္။ထိုစကားလံုး၏ အဓိပၸါယ္မွာ လက္ျဖင့္ျပဳလုပ္ေသာ အရာမ်ားဟုဆိုႏိူင္သည္။ဇိုဆီေမာ့ကို စာေရးဆရာ၄၀ေလာက္က အဂၢိရိတ္ဆိုင္ရာ သုတေပၚင္းခ်ဳပ္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ျကသည္။
၁၉၉၅ခုႏွစ္တြင္ Zosimos ၏စာမ်ားကို အာရဗီဘာသာသို႔ ဘာသာျပန္ဆိုထားသည့္ ေကာ္ပီတစ္ခုအား ေလ့လာေတြ႔႐ွိခဲ့ျကသည္။ထိုစာအုပ္မွာ သနားညႇာတာမူ၏
ေသာ့ခ်က္မ်ားႏွင့္ ညဏ္ပညာ၏လ်ိဳဝွတ္ခ်က္မ်ားဟု အမည္ရၿပီး ဘာသာျပန္သူမွာ ပါ႐ွားအဂၢိရိတ္ဆရာ Ibn Al-Hassan Ibn Ali ျဖစ္သည္။သို႔ေသာ္ ဘာသာျပန္မူမွာ ျပည့္စံုမူမ႐ွိဘဲ စကားလံုးတိက်မူမ႐ွိေခ်။ေက်ာ္ၾကားေသာ အာရဗီစာအုပ္အညြွန္းအရ Kitab al-Fihrist by Ibn Al-Nadim၏Kitab al-Fihristတြင္ဇိုဆီေမာ့၏စာအုပ္ေလးအုပ္ကို အေစာဆံုးဘာသာျပန္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ထုတ္ႏူတ္ေျပာဆိုထားသည္။မည္သို႔ပင္ျဖစ္ျဖစ္ ထိုစာမ်ားကို
"Thosimos၊"Dosimosႏွင့္"Rimosဆိုေသာ အမည္မ်ားျဖင့္ ဘာသာျပန္ဆိုထားေသာေၾကာင့္ ကိုက္ညီမူမ႐ွိေခ်။
F. Sezgin က ဇိုဆီေမာ့၏လက္ေရးစာမူ၁၅ခုကို
Tehran၊Caire၊ Istanbul၊ Gotha၊ Dublin နွင့္ Rampur႐ွိ စာၾကည့္တိုက္မ်ားတြင္ ႐ွာေဖြေတြ႔႐ွိခဲ့သည္။
Michèle Mertensစီစစ္ခ်က္မ်ားအရ ၊သူမ၏ ဘာသာျပန္ဆိုခ်က္မ်ားအရ ထိုလက္ေရးစာမူအေၾကာင္းကို သိရျခင္းျဖစ္သည္ဟုလည္း ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကသည္။ဘာသာျပန္ဆိုခဲ့ၾကသည္မွာ မွန္ေသာလည္း
ထိုအေျကာင္းအရာမွာ လြန္စာြႂကြယ္ဝေသာ အာရဗီအစဥ္အလာ ျဖစ္လာခဲ့ၿပီး ထိုသတၱဴပစၥည္းမ်ားကို႐ွာေဖြဖို႔အခြင့္အလမ္းမွာ လြန္စာြ ခက္ခဲေလသည္။
္ Zosimos သည္ ေရ၏ေပၚင္းစပ္ဖြဲ႔စည္းမူ ၊ဦးတည္လႈပ္႐ွားမူ၊တိုးတတ္ ႀကီးဟြးလာမူ၊ယူဆခ်က္မ်ားႏွင့္ ကိုယ္ခႏၶမွ ကင္းကာြမူမ်ား၊ ခႏၶာကိုယ္မွ ဝိညာဥ္႐ုပ္ပံုႏွင့္ ခႏၶာႏွင့္ဝိညာဥ္ခ်ိတ္ဆတ္ပံုတို႔ကို ေလ့လာရင္း
အဂၢိရိတ္ကို ပထမဦးဆံုးဖြင့္ဆိုေရးသားခဲ့သူ ျဖစ္သည္။
ေယဘုယ်အားျဖင့္ Zosimosသည္ ဂမ႓ီရဆိုင္ရာဝိညာဥ္ေရးရာႏွင့္ အနႏၲဝိညာဥ္၏ လႊမ္းမိုးမူ ကို အဂၢိရိတ္ျဖင့္ တုန္႔ျပန္႔ႏိူင္ျခင္းအား သိနားလည္ခဲ့သည္။သူဘက္က သတၱဴေဗဒပညာကို နတ္မ်ား၏အိမ္မက္ေပးမူမွ သင္ယူရ႐ွိခဲ့သည္ဟု
အခိုင္အမာ ဆိုသည္။သူ၏ စိတ္ကူးတစ္ခုကို ဧေနာက္၏
စာအုပ္ႏွွင့္ ဂြၽန္၏ ခရစ္ယာန္ဓမၼေဟာင္းက်မ္းထဲတြင္ မပါဝင္ေသာ လ်ိဳဝွတ္ဆန္းၾကယ္မူမ်ား၌ အထပ္ထပ္အခါခါ ေျပာထားသည့္ကို
မွတ္သားထားခဲ့ရသည္။ဇိုဆီေမာ့ ေရးသားခဲ့သည့္ အပိုင္းအစမ်ား၏
မူလအေျခအေနကို ဆိုင္ဆီလီးယပ္စ္မွ
ထိန္းသိမ္းထားခဲ့သည္။ဇိဳဆီေမာ့သည္ သတၱဴအသြင္ေျပာင္းျခင္း၏ ျဖစ္စဥ္ကို တိုင္းတာခဲ့သည္။ခဲႏွင့္သတၱဴမွ ေရႊႏွင့္ေငြ အျဖစ္သို႔ေျပာင္းလဲျခင္း(စေတာ့ဟုမ္း စာတမ္းတြင္ေလ့လာႏိူင္သည္။)သန္႔စင္ျခင္းႏွင့္ ကတိအတိုင္းျပဳလုပ္ျခင္း၏
အတြင္းျဖစ္စဥ္ သည္ မွန္ကဲ့သို႔ အျမဲ႐ွိခဲ့သည္။ Zosimosက Sophe၏ အမွန္တရားစာအုပ္ႏွင့္ ပတ္သတ္ၿပီး အီဂ်စ္၊ဟီးဘ႐ူးတို႔၏ ဘုရားသခင္၊ေကာင္းကင္ဘံုစြမ္းအားတို႔ကို ေရးခဲ့သည္။ထိုအထဲတြင္ ေလာကဓာတ္ပညာႏွစ္ခုႏွင့္ ညဏ္ပညာႏွစ္ခုပါဝင္သည္။ယင္းမွာ အီဂ်စ္ႏွင့္ ဟီးဘ႐ူးျဖစ္သည္။ထိုစာကို ဘုရားသခင္၏ တရားမ်ွတမူျဖင့္
အတည္ျပဳခဲ့သည္။ေလာကဓာတ္ပညာႏွင့္ ညဏ္ပညာသည္ ေလာကကို စိုးမိုးျခယ္လွယ္ပါသည္။ႏွစ္ခုစလံုးမွာ လြန္ေလၿပီးေသာကာလကတည္းက ႐ွိေနခဲ့ၿပီးသားျဖစ္သည္။ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္႐ွိမူႏွင့္ အဓိကက်ေသာ ဘုရင္မပါဘဲ စတင္ခဲ့သည္။ယင္းသည္ ႐ုပ္ဝထၳဴႏွင့္ မသက္ဆိုင္ေခ်။ခႏၶာကိုယ္အား ျခစားမူ၊ယင္းကို ထူးျခားေသာအ႐ွိန္အဝါေဖာ္ျပမူမပါဘဲႏွင့္
စီမံေဆာင္ရြတ္သည္။ဆုေတာင္းျခင္းႏွင့္ ထူးျခားေသာ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားက
ေထာက္ခံေပးသည္။ဓာတုေဗဒ၏ သေကၤတသည္ ၎၏ကြၽမ္းက်င္မူျဖင့္ ဖန္တီးမူမွ ထုတ္ႏူတ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။သူသည္ ဘုရားသခင္၏ ဝိညာဥ္ေတာ္ကို ျဒပ္စင္မ်ားထဲတြင္ စင္ၾကယ္သုတ္သင္ၿပီး သိမ္းဆည္းခဲ့သည္။ယင္းကို သတၱဝါတို႔၏အသားမ်ားႏွင့္ ေရာေႏွာခဲၿ့ပီးမွ ဝိညာဥ္မွာ လြတ္လပ္စာြ ေပၚက္ဖာြးလာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ထိုအတိုင္း
ေန ကေျပာသည္။မီးပန္းတစ္ပြင့္ႏွင့္ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ ေကာင္းကင္ဘံုက ေန ၊ကမာ႓၏မွန္ကန္ေသာအျမင္မ်ားျဖင့္ ေၾကးနီမွ ပန္းမ်ားပြင့္လန္းလာသည္။ယင္းက သန္႔စင္ထားမူကို ေက်ာ္ျဖတ္လာကာ
ေရႊေရာင္ေတာက္ေနသည္။ေျမျပင္မွေနထြက္လာသည္။ယင္းမွာ ကမာ႓ေျမ၏ဘုရင္ပင္ျဖစ္သည္။ေနသည္ ေကာင္းကင္ဘံု၏ဘုရင္လည္းျဖစ္သည္။တစ္ခ်ိန္က ဂရိအဂၢိရိတ္ ပညာ႐ွင္မ်ားသည္ ကန္႔ဓာတ္ပါေသာေရ၊အလြန္သန္႔စင္ေသာ
ေရကို အသံုးျပဳခဲ့ၾကသည္။ Zosimosအတြတ္ကမူ အဂၢိရိတ္ဆိုင္ရာ
ေရဖ်န္းမဂၤလာတြင္ ႏွစ္ျခင္းေရဖ်န္းခံသည့္ အိုးကို စိတ္ကူးရလာခဲ့သည္။
ၿပီးေနာက္ ျပဒါးႏွင့္ဆာဖာကို
အေငြ႔ပ်ံေစေသာ တင္ခ်ာျဖင့္ ကန္႔ပါသည္ သန္႔စင္ထားေသာေရႏွင့္ ဆင္တူေစခဲ့သည္။ယင္းကို အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၿပီး ဂမ႓ီရကို အစပ်ိဳးခဲ့သည္။
Zosimos က ခေရတာ(သို႔မဟုတ္)ေရာေႏွာထားေသာ အဂၢိရိတ္အိုး၏
အနႏၲဝိညာဥ္ပံုရိပ္ကို သေကၤတတစ္ခုျဖင့္ မေနာကိုအေျခခံကာ
ေရးဆြဲခဲ့သည္။ယင္းတြင္ သန္႔စင္ေသာေရမွ အနႏၲဝိညာဥ္သည္ ေကာင္းကင္ဘံုကို ျဖတ္သန္းၿပီးမွ ၊ ႐ုပ္လြန္နယ္ပယ္ကို ျဖတ္သန္းၿပီးမွ
အေျမာ္အျမင္႐ွိျခင္း၏ တိုးတတ္မူျဖစ္စဥ္
လမ္းေၾကာင္းသို႔ ပံုစံသြင္းေစခဲ့သည္။ေနာက္ထပ္
ဇိုဆီေမာ့စ္၏ စာသားတစ္ခုမွာ အဂၢိရိတ္သို႔ ဆက္ႏြယ္ေနေသာ အိမ္မက္မ်ား၏အစီအစဥ္အေၾကာင္းျဖစ္သည္။သူ႔၏အိမ္မက္တြင္ ပထမဆံုး အလွည္႔က်ဆီ လြန္ ႏွင့္ေတြ႔ဆံုခဲ႔သည္။လြန္ ဆိုသည္မွာ ျမင့္ျမတ္ေသာေနရာမွ ခရစ္ယာန္ဘုန္းေတာ္ႀကီးတစ္ပါးကို သူဟာသူမွည့္ေခၚထားျခင္းျဖစ္ၿပီး အလြန္းအမင္း သည္းမခံႏိူင္ေအာင္ဆိုးဝါးေသာေၾကာင့္ သူ႔ကိုယ္တိုင္ အညံခံထားရသည္။
Ion သည္ ဇိုဆီေမာ့ကို ဓား႐ွည္ျဖင့္ ထိုးစိုက္တိုက္ခိုက္သည္။သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ သူ၏ ခႏၶာကိုယ္ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို ျဖတ္ေတာက္ပစ္သည္။ရည္ၫႊန္းခ်က္မွာ ခႏၶာကိုယ္ကို သဘာဝက်ေသာျဒပ္စင္မ်ားအျဖစ္ ေလးပိုင္းပိုင္းပစ္လိုက္သည္၊။လြန္က ဇိုဆီေမာ့၏ခႏၶာကိုယ္အပိုင္းမ်ားကို တစ္လွည့္စီယူေဆာင္သာြးၿပီး ပါရမီဆို
ေသာမီးေတာက္ေပၚမွာ ေလာင္ကြၽမ္းေစခဲ့သည္။ထိုအခ်ိန္တြင္ ဇိုဆီေမာ့သည္ ခႏၶာကိုယ္၏ေျပာင္းလဲ သာြးပံုကို ေလ့လာခဲ့မိသည္။ထိုေျပာင္းလဲသာြးမူသည္ သူ၏ဝိညာဥ္ပင္ျဖစ္သည္။ထိုေနရာတြင္
Ion က ေသြးမ်တ္ရည္မ်ားျဖင့္ ငိုၿပီး ကိုယ္လက္အဂၤါမ်ား ေၾကာက္စရာေကာင္းေလာက္ေအာင္
အပူျဖင့္ အရည္ေပ်ာ္သာြးသည္ကို မ်တ္ဝါးထင္ထင္ေတြ႔ျမင္ရေလသည္။ယင္းကို Carl Jung က အဂၢိရိတ္စာေပတြင္ ပထမဦးဆံုးအျမင္ျဖင့္ ေလ့လာခဲ့သည္။
Zosimosသည္ အိပ္ယာကႏိူးလာေသာအခါ သူကိုယ္သူျပန္ေမးမိသည္။ယင္းမွာ ေရ၏ေပၚင္းစပ္ဖြဲ႔စည္းထားမူ၏ မျဖစ္ႏိူင္ျခင္းကို ဆိုေလသေလာ။ၿပီးေနာက္ သူျပန္အိပ္ေပ်ာ္သာြးသည္။အပိုင္းအစမ်ားကို ျပန္ျမင္မက္မိျပန္သည္။ထိုသို႔ျဖင့္
သူသည္ အိပ္ေနရာမွ ခဏခဏႏိူးလာခဲ့သည္။ထိုသို႔ႏိူးထတိုင္းလည္း သူဟာသူ တစိမ့္စိမ့္ျပန္လည္ခ်င့္ခ်ိန္ ေတြးဆေလသည္။ၿပီးလ်ွင္ ထိုအာရံုျဖင့္ ျပန္အိပ္ေပ်ာ္သာြးရျပန္သည္။ထိုအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ျပန္လည္အိပ္မက္ျပန္ပါသည္။Zosimos သည္ အေငြ႔အျဖစ္ႏွင့္ အသက္႐ွင္ေနေသာ လူတစ္ေယာက္ကို႐ွာေဖြေနခဲ့မိသည္။ထိုသူသည္ သူအျမင္အာရံုတြင္ျမင္ရသည္မ်ားမွာ ေျပာင္းလဲျခင္းတရားမ်ား၏ ဝင္ေပၚက္ႏွင့္ထြက္ေပၚက္ျဖစ္သည္ဟု သူကိုိုေျပာခဲ့သည္။ထိုအထဲတြင္
ထိုအရာမ်ား၏ ဖန္တီးမူကိုရ႐ွိဖို႔ သို႔မဟုတ္ ၿပီးျပည့္စံုေသာ ကိုယ္က်င့္တရားကို ႐ွာေဖြစံုစမ္းသည္။ထိုအခါ ခႏၶာကိုယ္မွာ လြန္ေျမာက္ေနျခင္းအားျဖင့္ ဝိညာဥ္ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ယင္းမွာ သန္႔စင္သာြးေသာ လူသားတစ္ဦးကဲ့သို႔ ေစာင့္ၾကည့္ႏိူင္သည္။ေရကို သန္႔စင္သာြးေအာင္ မည္သို႔ေပၚင္းခံသည္လဲ။ထိုနည္းအတိုင္း ခႏၶာကိုယ္ကိုလည္း သန္႔စင္ေအာင္ ေပၚင္းခံေလသည္။ထိုသို႔ျဖင့္ ဇိုဆီေမာ့သည္ ေက်ာ္ၾကားေသာ အဂၢိရိတ္ပညာ႐ွင္တစ္ေယာက္ ျဖစ္လာသည္။
႐ွးက်ၿပီး အံျသဖြယ္ေကာင္းသည့္ ေရးသားထားခ်က္မ်ားက ေျပာျပသည္မွာ
နတ္တို႔သည္ အမ်ိဳးသမီးကို စြဲမက္ႏွစ္သက္လာခဲ့ၿပီး သဘာဝ၏အလုပ္အားလံုးကို သင္ေပးရန္ ဆင္းသက္လာခဲ့ၾကသည္။
ထို အတြတ့္ သူတို႔မွ သင္ေပးခဲ့ေသာ ပညာမွ
အစဥ္အလာျဖစ္လာခဲ့ကာ ဓာတုေဗဒႏွင့္ သက္ဆိုင္ေနခဲ့သည္
)
Zosimos ၏လက္တင္အမည္မွာ အဂၢိရိတ္ဆရာZosimusျဖစ္သည္။သူသည္ ေအဒီ သံုးရာစုႏွင့္ေလးရာစုေခတ္မွ
ဂရိအဂၢိရိတ္ဆရာတစ္
ေယာက္ျဖစ္ၿပီး လ်ိဳဝွတ္ဆန္းၾကယ္ေသာ ဂမ႓ီရဆရာတစ္ဦးလည္း ျဖစ္သည္။သူကို အီဂ်စ္ေတာင္ပိုင္း ၊Panopolisတြင္ ေမြးဖာြးခဲ့သည္။
သူသည္အဂၢိတ္ဆိုင္ရာ စာမ်ားကိုေရးခဲ့သည္။ယင္းကို သူက ဂရိဘာသာကိုအသံုးျပဳၿပီး"Cheirokmeta," ဟု ေခၚခဲ့သည္။ထိုစကားလံုး၏ အဓိပၸါယ္မွာ လက္ျဖင့္ျပဳလုပ္ေသာ အရာမ်ားဟုဆိုႏိူင္သည္။ဇိုဆီေမာ့ကို စာေရးဆရာ၄၀ေလာက္က အဂၢိရိတ္ဆိုင္ရာ သုတေပၚင္းခ်ဳပ္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ျကသည္။
၁၉၉၅ခုႏွစ္တြင္ Zosimos ၏စာမ်ားကို အာရဗီဘာသာသို႔ ဘာသာျပန္ဆိုထားသည့္ ေကာ္ပီတစ္ခုအား ေလ့လာေတြ႔႐ွိခဲ့ျကသည္။ထိုစာအုပ္မွာ သနားညႇာတာမူ၏
ေသာ့ခ်က္မ်ားႏွင့္ ညဏ္ပညာ၏လ်ိဳဝွတ္ခ်က္မ်ားဟု အမည္ရၿပီး ဘာသာျပန္သူမွာ ပါ႐ွားအဂၢိရိတ္ဆရာ Ibn Al-Hassan Ibn Ali ျဖစ္သည္။သို႔ေသာ္ ဘာသာျပန္မူမွာ ျပည့္စံုမူမ႐ွိဘဲ စကားလံုးတိက်မူမ႐ွိေခ်။ေက်ာ္ၾကားေသာ အာရဗီစာအုပ္အညြွန္းအရ Kitab al-Fihrist by Ibn Al-Nadim၏Kitab al-Fihristတြင္ဇိုဆီေမာ့၏စာအုပ္ေလးအုပ္ကို အေစာဆံုးဘာသာျပန္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ထုတ္ႏူတ္ေျပာဆိုထားသည္။မည္သို႔ပင္ျဖစ္ျဖစ္ ထိုစာမ်ားကို
"Thosimos၊"Dosimosႏွင့္"Rimosဆိုေသာ အမည္မ်ားျဖင့္ ဘာသာျပန္ဆိုထားေသာေၾကာင့္ ကိုက္ညီမူမ႐ွိေခ်။
F. Sezgin က ဇိုဆီေမာ့၏လက္ေရးစာမူ၁၅ခုကို
Tehran၊Caire၊ Istanbul၊ Gotha၊ Dublin နွင့္ Rampur႐ွိ စာၾကည့္တိုက္မ်ားတြင္ ႐ွာေဖြေတြ႔႐ွိခဲ့သည္။
Michèle Mertensစီစစ္ခ်က္မ်ားအရ ၊သူမ၏ ဘာသာျပန္ဆိုခ်က္မ်ားအရ ထိုလက္ေရးစာမူအေၾကာင္းကို သိရျခင္းျဖစ္သည္ဟုလည္း ေကာက္ခ်က္ခ်ၾကသည္။ဘာသာျပန္ဆိုခဲ့ၾကသည္မွာ မွန္ေသာလည္း
ထိုအေျကာင္းအရာမွာ လြန္စာြႂကြယ္ဝေသာ အာရဗီအစဥ္အလာ ျဖစ္လာခဲ့ၿပီး ထိုသတၱဴပစၥည္းမ်ားကို႐ွာေဖြဖို႔အခြင့္အလမ္းမွာ လြန္စာြ ခက္ခဲေလသည္။
္ Zosimos သည္ ေရ၏ေပၚင္းစပ္ဖြဲ႔စည္းမူ ၊ဦးတည္လႈပ္႐ွားမူ၊တိုးတတ္ ႀကီးဟြးလာမူ၊ယူဆခ်က္မ်ားႏွင့္ ကိုယ္ခႏၶမွ ကင္းကာြမူမ်ား၊ ခႏၶာကိုယ္မွ ဝိညာဥ္႐ုပ္ပံုႏွင့္ ခႏၶာႏွင့္ဝိညာဥ္ခ်ိတ္ဆတ္ပံုတို႔ကို ေလ့လာရင္း
အဂၢိရိတ္ကို ပထမဦးဆံုးဖြင့္ဆိုေရးသားခဲ့သူ ျဖစ္သည္။
ေယဘုယ်အားျဖင့္ Zosimosသည္ ဂမ႓ီရဆိုင္ရာဝိညာဥ္ေရးရာႏွင့္ အနႏၲဝိညာဥ္၏ လႊမ္းမိုးမူ ကို အဂၢိရိတ္ျဖင့္ တုန္႔ျပန္႔ႏိူင္ျခင္းအား သိနားလည္ခဲ့သည္။သူဘက္က သတၱဴေဗဒပညာကို နတ္မ်ား၏အိမ္မက္ေပးမူမွ သင္ယူရ႐ွိခဲ့သည္ဟု
အခိုင္အမာ ဆိုသည္။သူ၏ စိတ္ကူးတစ္ခုကို ဧေနာက္၏
စာအုပ္ႏွွင့္ ဂြၽန္၏ ခရစ္ယာန္ဓမၼေဟာင္းက်မ္းထဲတြင္ မပါဝင္ေသာ လ်ိဳဝွတ္ဆန္းၾကယ္မူမ်ား၌ အထပ္ထပ္အခါခါ ေျပာထားသည့္ကို
မွတ္သားထားခဲ့ရသည္။ဇိုဆီေမာ့ ေရးသားခဲ့သည့္ အပိုင္းအစမ်ား၏
မူလအေျခအေနကို ဆိုင္ဆီလီးယပ္စ္မွ
ထိန္းသိမ္းထားခဲ့သည္။ဇိဳဆီေမာ့သည္ သတၱဴအသြင္ေျပာင္းျခင္း၏ ျဖစ္စဥ္ကို တိုင္းတာခဲ့သည္။ခဲႏွင့္သတၱဴမွ ေရႊႏွင့္ေငြ အျဖစ္သို႔ေျပာင္းလဲျခင္း(စေတာ့ဟုမ္း စာတမ္းတြင္ေလ့လာႏိူင္သည္။)သန္႔စင္ျခင္းႏွင့္ ကတိအတိုင္းျပဳလုပ္ျခင္း၏
အတြင္းျဖစ္စဥ္ သည္ မွန္ကဲ့သို႔ အျမဲ႐ွိခဲ့သည္။ Zosimosက Sophe၏ အမွန္တရားစာအုပ္ႏွင့္ ပတ္သတ္ၿပီး အီဂ်စ္၊ဟီးဘ႐ူးတို႔၏ ဘုရားသခင္၊ေကာင္းကင္ဘံုစြမ္းအားတို႔ကို ေရးခဲ့သည္။ထိုအထဲတြင္ ေလာကဓာတ္ပညာႏွစ္ခုႏွင့္ ညဏ္ပညာႏွစ္ခုပါဝင္သည္။ယင္းမွာ အီဂ်စ္ႏွင့္ ဟီးဘ႐ူးျဖစ္သည္။ထိုစာကို ဘုရားသခင္၏ တရားမ်ွတမူျဖင့္
အတည္ျပဳခဲ့သည္။ေလာကဓာတ္ပညာႏွင့္ ညဏ္ပညာသည္ ေလာကကို စိုးမိုးျခယ္လွယ္ပါသည္။ႏွစ္ခုစလံုးမွာ လြန္ေလၿပီးေသာကာလကတည္းက ႐ွိေနခဲ့ၿပီးသားျဖစ္သည္။ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္႐ွိမူႏွင့္ အဓိကက်ေသာ ဘုရင္မပါဘဲ စတင္ခဲ့သည္။ယင္းသည္ ႐ုပ္ဝထၳဴႏွင့္ မသက္ဆိုင္ေခ်။ခႏၶာကိုယ္အား ျခစားမူ၊ယင္းကို ထူးျခားေသာအ႐ွိန္အဝါေဖာ္ျပမူမပါဘဲႏွင့္
စီမံေဆာင္ရြတ္သည္။ဆုေတာင္းျခင္းႏွင့္ ထူးျခားေသာ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားက
ေထာက္ခံေပးသည္။ဓာတုေဗဒ၏ သေကၤတသည္ ၎၏ကြၽမ္းက်င္မူျဖင့္ ဖန္တီးမူမွ ထုတ္ႏူတ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။သူသည္ ဘုရားသခင္၏ ဝိညာဥ္ေတာ္ကို ျဒပ္စင္မ်ားထဲတြင္ စင္ၾကယ္သုတ္သင္ၿပီး သိမ္းဆည္းခဲ့သည္။ယင္းကို သတၱဝါတို႔၏အသားမ်ားႏွင့္ ေရာေႏွာခဲၿ့ပီးမွ ဝိညာဥ္မွာ လြတ္လပ္စာြ ေပၚက္ဖာြးလာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ထိုအတိုင္း
ေန ကေျပာသည္။မီးပန္းတစ္ပြင့္ႏွင့္ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ ေကာင္းကင္ဘံုက ေန ၊ကမာ႓၏မွန္ကန္ေသာအျမင္မ်ားျဖင့္ ေၾကးနီမွ ပန္းမ်ားပြင့္လန္းလာသည္။ယင္းက သန္႔စင္ထားမူကို ေက်ာ္ျဖတ္လာကာ
ေရႊေရာင္ေတာက္ေနသည္။ေျမျပင္မွေနထြက္လာသည္။ယင္းမွာ ကမာ႓ေျမ၏ဘုရင္ပင္ျဖစ္သည္။ေနသည္ ေကာင္းကင္ဘံု၏ဘုရင္လည္းျဖစ္သည္။တစ္ခ်ိန္က ဂရိအဂၢိရိတ္ ပညာ႐ွင္မ်ားသည္ ကန္႔ဓာတ္ပါေသာေရ၊အလြန္သန္႔စင္ေသာ
ေရကို အသံုးျပဳခဲ့ၾကသည္။ Zosimosအတြတ္ကမူ အဂၢိရိတ္ဆိုင္ရာ
ေရဖ်န္းမဂၤလာတြင္ ႏွစ္ျခင္းေရဖ်န္းခံသည့္ အိုးကို စိတ္ကူးရလာခဲ့သည္။
ၿပီးေနာက္ ျပဒါးႏွင့္ဆာဖာကို
အေငြ႔ပ်ံေစေသာ တင္ခ်ာျဖင့္ ကန္႔ပါသည္ သန္႔စင္ထားေသာေရႏွင့္ ဆင္တူေစခဲ့သည္။ယင္းကို အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၿပီး ဂမ႓ီရကို အစပ်ိဳးခဲ့သည္။
Zosimos က ခေရတာ(သို႔မဟုတ္)ေရာေႏွာထားေသာ အဂၢိရိတ္အိုး၏
အနႏၲဝိညာဥ္ပံုရိပ္ကို သေကၤတတစ္ခုျဖင့္ မေနာကိုအေျခခံကာ
ေရးဆြဲခဲ့သည္။ယင္းတြင္ သန္႔စင္ေသာေရမွ အနႏၲဝိညာဥ္သည္ ေကာင္းကင္ဘံုကို ျဖတ္သန္းၿပီးမွ ၊ ႐ုပ္လြန္နယ္ပယ္ကို ျဖတ္သန္းၿပီးမွ
အေျမာ္အျမင္႐ွိျခင္း၏ တိုးတတ္မူျဖစ္စဥ္
လမ္းေၾကာင္းသို႔ ပံုစံသြင္းေစခဲ့သည္။ေနာက္ထပ္
ဇိုဆီေမာ့စ္၏ စာသားတစ္ခုမွာ အဂၢိရိတ္သို႔ ဆက္ႏြယ္ေနေသာ အိမ္မက္မ်ား၏အစီအစဥ္အေၾကာင္းျဖစ္သည္။သူ႔၏အိမ္မက္တြင္ ပထမဆံုး အလွည္႔က်ဆီ လြန္ ႏွင့္ေတြ႔ဆံုခဲ႔သည္။လြန္ ဆိုသည္မွာ ျမင့္ျမတ္ေသာေနရာမွ ခရစ္ယာန္ဘုန္းေတာ္ႀကီးတစ္ပါးကို သူဟာသူမွည့္ေခၚထားျခင္းျဖစ္ၿပီး အလြန္းအမင္း သည္းမခံႏိူင္ေအာင္ဆိုးဝါးေသာေၾကာင့္ သူ႔ကိုယ္တိုင္ အညံခံထားရသည္။
Ion သည္ ဇိုဆီေမာ့ကို ဓား႐ွည္ျဖင့္ ထိုးစိုက္တိုက္ခိုက္သည္။သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ သူ၏ ခႏၶာကိုယ္ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို ျဖတ္ေတာက္ပစ္သည္။ရည္ၫႊန္းခ်က္မွာ ခႏၶာကိုယ္ကို သဘာဝက်ေသာျဒပ္စင္မ်ားအျဖစ္ ေလးပိုင္းပိုင္းပစ္လိုက္သည္၊။လြန္က ဇိုဆီေမာ့၏ခႏၶာကိုယ္အပိုင္းမ်ားကို တစ္လွည့္စီယူေဆာင္သာြးၿပီး ပါရမီဆို
ေသာမီးေတာက္ေပၚမွာ ေလာင္ကြၽမ္းေစခဲ့သည္။ထိုအခ်ိန္တြင္ ဇိုဆီေမာ့သည္ ခႏၶာကိုယ္၏ေျပာင္းလဲ သာြးပံုကို ေလ့လာခဲ့မိသည္။ထိုေျပာင္းလဲသာြးမူသည္ သူ၏ဝိညာဥ္ပင္ျဖစ္သည္။ထိုေနရာတြင္
Ion က ေသြးမ်တ္ရည္မ်ားျဖင့္ ငိုၿပီး ကိုယ္လက္အဂၤါမ်ား ေၾကာက္စရာေကာင္းေလာက္ေအာင္
အပူျဖင့္ အရည္ေပ်ာ္သာြးသည္ကို မ်တ္ဝါးထင္ထင္ေတြ႔ျမင္ရေလသည္။ယင္းကို Carl Jung က အဂၢိရိတ္စာေပတြင္ ပထမဦးဆံုးအျမင္ျဖင့္ ေလ့လာခဲ့သည္။
Zosimosသည္ အိပ္ယာကႏိူးလာေသာအခါ သူကိုယ္သူျပန္ေမးမိသည္။ယင္းမွာ ေရ၏ေပၚင္းစပ္ဖြဲ႔စည္းထားမူ၏ မျဖစ္ႏိူင္ျခင္းကို ဆိုေလသေလာ။ၿပီးေနာက္ သူျပန္အိပ္ေပ်ာ္သာြးသည္။အပိုင္းအစမ်ားကို ျပန္ျမင္မက္မိျပန္သည္။ထိုသို႔ျဖင့္
သူသည္ အိပ္ေနရာမွ ခဏခဏႏိူးလာခဲ့သည္။ထိုသို႔ႏိူးထတိုင္းလည္း သူဟာသူ တစိမ့္စိမ့္ျပန္လည္ခ်င့္ခ်ိန္ ေတြးဆေလသည္။ၿပီးလ်ွင္ ထိုအာရံုျဖင့္ ျပန္အိပ္ေပ်ာ္သာြးရျပန္သည္။ထိုအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ျပန္လည္အိပ္မက္ျပန္ပါသည္။Zosimos သည္ အေငြ႔အျဖစ္ႏွင့္ အသက္႐ွင္ေနေသာ လူတစ္ေယာက္ကို႐ွာေဖြေနခဲ့မိသည္။ထိုသူသည္ သူအျမင္အာရံုတြင္ျမင္ရသည္မ်ားမွာ ေျပာင္းလဲျခင္းတရားမ်ား၏ ဝင္ေပၚက္ႏွင့္ထြက္ေပၚက္ျဖစ္သည္ဟု သူကိုိုေျပာခဲ့သည္။ထိုအထဲတြင္
ထိုအရာမ်ား၏ ဖန္တီးမူကိုရ႐ွိဖို႔ သို႔မဟုတ္ ၿပီးျပည့္စံုေသာ ကိုယ္က်င့္တရားကို ႐ွာေဖြစံုစမ္းသည္။ထိုအခါ ခႏၶာကိုယ္မွာ လြန္ေျမာက္ေနျခင္းအားျဖင့္ ဝိညာဥ္ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ယင္းမွာ သန္႔စင္သာြးေသာ လူသားတစ္ဦးကဲ့သို႔ ေစာင့္ၾကည့္ႏိူင္သည္။ေရကို သန္႔စင္သာြးေအာင္ မည္သို႔ေပၚင္းခံသည္လဲ။ထိုနည္းအတိုင္း ခႏၶာကိုယ္ကိုလည္း သန္႔စင္ေအာင္ ေပၚင္းခံေလသည္။ထိုသို႔ျဖင့္ ဇိုဆီေမာ့သည္ ေက်ာ္ၾကားေသာ အဂၢိရိတ္ပညာ႐ွင္တစ္ေယာက္ ျဖစ္လာသည္။
႐ွးက်ၿပီး အံျသဖြယ္ေကာင္းသည့္ ေရးသားထားခ်က္မ်ားက ေျပာျပသည္မွာ
နတ္တို႔သည္ အမ်ိဳးသမီးကို စြဲမက္ႏွစ္သက္လာခဲ့ၿပီး သဘာဝ၏အလုပ္အားလံုးကို သင္ေပးရန္ ဆင္းသက္လာခဲ့ၾကသည္။
ထို အတြတ့္ သူတို႔မွ သင္ေပးခဲ့ေသာ ပညာမွ
အစဥ္အလာျဖစ္လာခဲ့ကာ ဓာတုေဗဒႏွင့္ သက္ဆိုင္ေနခဲ့သည္
No comments:
Post a Comment
ေကာ္မန္ ့ေလးေတြခ်န္ျပီးေတာ့လည္းအၾကံေပးခဲ ့ႏူိင္ပါတယ္